30 May, 2009

Basic MTB Clinic - MASASPORT



30hb May 2009, The Chemical Team menganjurkan Basic Mt Bike Clinic @ Klinik Asas Berbasikal Lasak. Coach En Rahim & Muaiz memberi tunjukajar dan tips asas kepada riders. 13 riders termasuk awek baru Ms Dila turut join ke klinik ini.
Bermula dengan sejarah terciptanya basikal, teknik bernafas, inseam (bacaan dr tapak kaki ke tulang tongkeng, formula= 1.07% x seat height) & penentuan frame yang betul (formula = 0.65 x inseam.) Bike setting paling utama kerana untuk mengelakkan kecederaan semasa berkayuh. Bike setting untuk setiap individu membantu rider mendapatkan right position dan mengenalpasti size bike yang betul jika ingin membeli bike baru (bagi peserta yang bakal mencari bike baru.)
Turut dimuatkan diet yang berkesan (nasihat pakar, jgn makan kuah kari bersenduk-senduk = fat). Cara En Muaiz yang santai memberi keceriaan pada peserta. FQ&A juga banyak diutarakan diantara peserta & coaches.
Antara yang menarik, fakta = berbasikal juga ada lesen dan layak mendapat insurans jika berlaku kecederaan dan kemalangan..dan banyak lagi..
Sesi praktikal hanya diadakan di Taman Pertanian, tidak sempat ke trek Jabor.
Semoga ramai lagi ahli yang akan dapat manfaat daripada rakan yang menghadiri klinik hari ini. Audious...

Toward healthy lifestyle, embrace good life principle.

No comments:

Post a Comment